W Tłusty Czwartek zamawiasz do biura słodkości i pojawia się myśl – czy pączki mogą być kosztem? Jakie warunki powinny być wtedy spełnione, żeby wrzucić pączki w koszty firmy? Wyjaśniamy możliwie najkrócej.
Pączki w kosztach firmy – podstawa prawna
“Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (…).” Dz.U.2022.2647 Art. 22.
Pączki dla pracowników – TAK
Zakup pączków dla pracowników jest wydatkiem o charakterze motywacyjno-integracyjnym. Jego celem jest poprawa atmosfery, zwiększenie efektywności pracy i integracja zespołu.
W tym przypadku warunek zachowania lub zabezpieczenia przychodu zostaje spełniony.
Pączki dla klientów – to zależy
Jeśli pączkami zamierzasz częstować klientów, sprawa się komplikuje.
Urząd Skarbowy może (lecz nie musi) uznać wydatek za koszty tzw. reprezentacji, jeśli nosi znamiona wystawności lub okazałości.
A wydatki o charakterze reprezentacyjnym nie mogą być kosztem uzyskania przychodów.
Co należy zrobić, by wrzucić pączki w koszty?
- Udokumentuj ich zakup;
- Uzasadnij poniesione wydatki jako służące uzyskaniu lub zabezpieczeniu przychodu.
Życzymy smacznego!