Od 1 stycznia 2019 zmieniły się przepisy dotyczące kas fiskalnych z kopią papierową . Te tradycyjne i najczęściej używane przez małych podatników kasy zostają wycofane z obiegu, nie będą już dostępne w sprzedaży.
Można będzie nabyć kasy z elektronicznym zapisem kopii lub kasy online . Te ostatnie będą połączone z Centralnym Repozytorium Kas (CRS) .Zatem każda rejestrowana na kasie transakcja będzie widoczna przez urząd.
-
Co kiedy mam kasę z wersją papierową?
Podatnicy, którzy nadal posiadają kasę z kopią papierową nie muszą jej wymieniać do czasu zapełnienia pamięci fiskalnej , dopiero po jej wyeksploatowaniu będą musieli nabyć nową kasę.Planowane jest również wycofanie kas fiskalnych elektronicznych do końca roku 2022 , tak aby na rynku pozostały tylko kasy online.
Zakupione kasy fiskalne elektroniczne podlegają zgłoszeniu i rejestracji w urzędzie skarbowym, natomiast kasy online będą rejestrowane przez CRS .
2. Jak będą wystawiane faktury na nowych kasach fiskalnych?
Według nowych przepisów każdy nabity na kasę fiskalną paragon powinien zawierać nr NIP nabywcy, jeśli zakup jest dokonywany na firmę. Faktury będzie można otrzymać tylko do paragonów, na których w momencie sprzedaży był nabity nr NIP .
Jeśli na kasach starego typu nie ma możliwości wprowadzenia nr NIP nabywcy, najlepiej od razu wystawić klientowi fakturę .
Od 2019 roku zmianie uległa również ulga na zakup kas fiskalnych, która będzie przysługiwała tylko podatnikom zakupującym kasy online. Z ulgi będzie można skorzystać w ciągu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji na kasie fiskalnej.